Jurnal »

Cei șase stâlpi ai încrederii în sine, de Nathaniel Branden

28 ianuarie 2021
scris de:

Cartea este scrisă ca urmare a unei experiențe clinice consistente a autorului, fiind una dintre scrierile semnificative ale acestuia. Traducerea în limba română a titlului este una mai puțin fericită. Încrederea în sine fiind doar unul dintre elementele stimei de sine, cuvânt folosit de autor în titlul în limba engleză (The six pillars of self-esteem). Pot înțelege motivul din spatele acestei alegeri (încredere în sine în loc de stimă de sine), conceptul de stimă de sine fiind devaluat în limba română în ultimii 20 de ani.

Branden numește cei 6 stâlpi ai stimei de sine ca fiind:

Conștientizarea de sine sau antrenarea în a trăi conștienți de noi înșine. Acest concept este mult discutat în această perioadă. Tehnicile de mindfulness și meditație par a fi din ce în ce mai căutate. Putem trăi conștienți de noi, dezvoltându-ne acel supraconștient care ne trezește uneori din comportamentele și gândurile automate și ne ajută să ne ancorăm în prezent.

Acceptarea de sine este un concept introdus în componența stimei de sine și de școlile psihodinamice de psihoterapie și se referă la a lucra mereu la îmbunătățirea a ceea ce se poate îmbunătăți, respectiv, a accepta ceea ce nu poate fi schimbat la noi înșine. Unii consideră, spune Branden, că acceptarea de sine vine după ce ne îmbunătățim unele abilități. Tot autorul revine și subliniză faptul că lucrurile stau chiar invers.

Este nevoie inițial să ne acceptăm cu tot ceea ce suntem și avem. Abia apoi putem să trecem la îmbunătățirea aspectelor ce pot fi dezvoltate.

Responsabilitatea față de sine poate fi ușor observată în jurul nostru. Oamenii cu responsabilitate față de sine au grijă de ei. Caută soluții pentru dificultățile personale și/sau profesionale. Rareori îi auzi spunând „nu am avut ce face” sau „asta este”.

Încrederea în sine este legată de verbul „a face”. Cu alte cuvinte, „înseamnă să intrăm în arenă și să ne murdărim mâinile” spune autorul. Încrederea necesită acțiune. Este contraintuitiv cum, pentru a avea încredere în noi, e nevoie să facem lucruri care ne sperie, despre care creierul nostru ne spune că sunt periculoase (adică noi, ambigui, incerte).

A trăi o viață cu sens înseamnă a găsi un scop pentru care să trăiești, spune autorul. Scopul se poate schimba pe parcursul vieții. Dar existența lui ne poate ajuta ca, din când în când, să ne întoarcem la el și să vedem dacă ne trăim viața pentru a ajunge la scopul propus.

Integritatea este al șaselea stâlp al încrederii în sine despre care vorbește autorul. Când ne comportăm într-un fel care contravine propriului nostru sistem de valori (modul în care considerăm că ceva este adecvat) ne pierdem din valoare în fața noastră. Asta nu înseamnă să evităm greșelile, ci să știm să spunem „îmi pare rău” atunci când este momentul.

Cei șase stâlpi ai încrederi în sine sunt descriși apoi în context profesional și educațional. La sfârșitul cărții, autorul detaliază un program de 31 de săptămâni de practică a încrederii în sine, cu exerciții săptămânale.

Las la final o întrebare de reflecție/exersare, pentru cei care vor să exerseze încrederea în propria persoană: Dacă azi aș fi mai conștient/ă de propriile mele acțiuni, atunci…

1. Nathaniel Branden (2008) – Cei șase stâlpi ai încrederii în sine, Editura AMSTA.

Recomandă și altora