Jurnal »

Crede-mă, te mint! Confesiunile unui manipulator media

16 decembrie 2021
scris de:

Ryan Holiday, un tânăr expert în strategii online și de publicitate, povestește cu o sinceritate șocantă despre partea mai puțin cunoscută și adesea foarte întunecată a mijloacelor media, în timp ce face parte din ea și chiar contribuie la crearea și manipularea informațiilor și a știrilor. Scrisă parțial din sentimentul de vinovăție, cartea conține o multitudine de experiențe reale ale autorului, explicate în amănunt și reprezintă o fascinantă istorie comparativă (și contemporană) a presei.

Un manipulator media exploatează modul în care funcționează internetul pentru a schimba percepția publicului cu scopul de a vinde un produs. Sună ca și când asta ne-ar afecta pe noi, însă impactul pe care îl are acest fenomen al manipulării în mass-media schimbă lumea, la propriu. Minciuna se rostogolește până când devine adevăr, online-ul devine offline, iar oamenii acționează. O astfel de manipulare a informației ajunge să distrugă afaceri, cariere și chiar vieți.

Structurată în două părți, cartea explică cum funcționează blogurile și cum pot fi manipulate. În a doua parte sunt detaliate consecințele manipulării blogurilor. Prin termenul de blog, autorul face referire inclusiv la site-urile de știri, divertisment sau orice alte informații. Mulți bloggeri și jurnaliști copiază pur și simplu informații de pe Wikipedia, iar aceasta, ca și multe alte surse, poate fi extrem de ușor manipulată. Folosirea falșilor experți, așa-zisele scurgeri de informații, comunicatele de presă, campaniile de denigrare, mecanismul de selecție a informației, mita și șantajul sunt doar câteva dintre tehnicile de manipulare descrise de Holiday. Aceste principii ale manipulării nu sunt deloc noi, însă tehnologia le face mult mai eficiente, mai răspândite și le dă o putere mult mai mare.

Voi explica exact cum funcționează mass-media în realitate. Ceea ce alegeți să faceți cu aceste informații depinde de voi.

Crede-mă, te mint – Confesiunile unui manipulator media relatează uneori lucruri atât de incredibile, încât ești tentat să reinterpretezi titlul cărții. Ceea ce se vede din campaniile media este doar vârful aisbergului. Iar ca să putem face ceva pentru a influența (cât de cât) acest fenomen, cred că este foarte important să fim conștienți de existența lui și de modul în care funcționează. E o carte pe care o recomand cu tărie oricărei persoane care folosește internetul.

1. Ryan Holiday (2013) – Trust Me, I’m Lying, Editura Penguin Random House.

Recomandă și altora