Skip to main content
Jurnal »

[Luni de poveste] Munca în echipă

30 octombrie 2020
scris de: ,

Un cunoscut proverb african spune că „Dacă vrei să ajungi repede, mergi singur, însă dacă vrei să ajungi departe, mergi împreună”.

Beneficile muncii în echipă sunt deja clare pentru noi și oarecum de necontestat. Cu toate astea, uneori ne aflăm în situații în care lucrurile nu mai funcționează sau în care ne dorim o eficientizare a acesteia.

Perioada pe care o traversăm deja de mai bine de jumătate de an, a adus schimbări atât în viața noastră profesională cât și în cea personală. Unii dintre noi lucrăm de acasă, alții avem copii mici care fac școală online, alții au rămas fără activitate sau au probleme cu sănătatea. În tot acest vârtej, cu cine și în ce situațiii ajungem să facem echipă? Și mai ales, cum să facem lucrurile să funcționeze?

Statisticile spun că:  

  • 88-90% din angajați își doresc să lucreze și de la birou;
  • S-a văzut o creștere de 10% pentru timpul petrecut în ședințe, o creștere de 22% în ședințe de 30 de minute, o scădere de 11% pentru ședințele mai lungi de o oră;
  • 62.6% au simțit un declin în timpul petrecut să lucreze cu alți colegi;
  • 55% spun că munca în echipa este mai grea de acasă;
  • Ziua de muncă de acasă s-a prelungit cu 3 ore (SUA), 2 ore (Marea Britanie, Franța, Canada și Spania), 1 oră (Germania, Austria, Olanda și Belgia).

În grupul de discuție din cadrul Lunilor de poveste am simulat munca în echipă cu ajutorul unui joc. Am observat cu această ocazie cum instinctiv focusul nostru cade pe sarcină, pe ce avem de rezolvat, pe obținerea de rezultate și îndeplinirea cerințelor.

Oare munca în echipă este despre rezultate sau despre relații? Dacă e despre ambele, atunci cum facem loc cooperării, colaborării și formării de relații, în goana după rezultate?

Pentru a răspunde la aceste întrebări, am luat ca reper modelul SCARF. Conform acestui model, creierul nostru urmărește în permanență să minimizeze pericolele și să maximizeze recompensa a 5 elemente:

  • Statut – oferă răspuns nevoii de a fi cineva într-un grup. De a ști că părerea ta contează, că ceilalți te apreciază și consideră importantă contribuția ta.
  • Certitudine – oferă răspuns nevoii de predictibilitate și control. A ști ce se întâmplă cu mine și în jurul meu, de a face planuri care să aibă finalitate.
  • Autonomie – oferă răspuns nevoii de independență. A ști că putem să ne descurcăm și să obținem rezultate pe cont propriu, cu resursele de care dispunem, cu abilitățile și cunoștințele proprii.
  • Relaționare – oferă răspuns nevoii de a ne conecta cu cei din jur. De a ne simți integrați în grup, de a avea cu cine împărtăși idei, situații, realizări.
  • Fairness – oferă răspuns nevoii de dreptate și corectitudine. A ști că lucrurile se întâmplă cu un sens și că avem parte de tot ceea ce ni se cuvine, fără să fim nedreptățiți.

Cum fiecare dintre noi e unic, cu siguranță cele 5 elemente sunt percepute de fiecare în felul său. Pentru unii, statutul e la cote înalte ca importanță și își doresc să urce pe scara ierarhică a unui grup. Să dețină titulaturi, putere de decizie sau salarii mai mari decât alții. Pentru alții, poate e mai importantă certitudinea și își doresc să aibă o predictibilitate mai bună a viitorului lor, stabilitate și constanță în timp.

Cert este că fiecare dintre noi reacționăm pozitiv când aceste elemente sunt recompensate. Respectiv, atunci când sunt amenințate, reacționăm ca în fața unui pericol care ne amenință viața.

Dacă și voi credeți că munca în echipă e direct influențată de calitatea relațiilor dintre membri, atunci căutați împreună soluții care maximizează acele elemente care sunt direct afectate.

La finalul întâlnirii, am luat cu noi câteva aspecte asupra cărora să reflectăm:

1. Am traversat în acest an 2 perioade: lockdown și perioada de după ridicarea restricțiilor. În prima ne-am izolat și am încercat să ne adaptam la munca de acasă. În a doua perioadă am simțit nevoia de conectare, de interacțiune socială și să ne simțim parte a unei comunități profesionale.

2. Timpul parcă a devenit și mai prețios. În acest context, e nevoie ca munca în echipă să fie eficientă.

3. Lucrul la distanță (în mediul online) necesită dezvoltarea de abilități noi.

Oare am făcut pași în a dobândi aceste abilități? Avem nevoie de politețe digitală?


Acest articol a fost scris ca urmare a atelierului Munca în echipă: redefinirea acesteia în contextul pandemiei din cadrul evenimentului Luni de poveste… online, ediția 2020.

Bibliografie:

1. Youtube
2. Today Software Magazine: Primele 90 de zile de Home Office
3. Today Software Magazine: Cum să organizăm ședințe virtuale eficiente?

Photo-credit: Unsplash

Recomandă și altora