Skip to main content
Jurnal »

Learning and Development crafting – întâlnirea #12

2 noiembrie 2020
scris de:

Întâlnirea lunii octombrie a fost despre Systemic Team Coaching. A fost o întâlnire facilitată online, cu entuziasm, de Violeta MATEȘ, ACC, Certified Executive și Team Coach.

A fost o sesiune în care, alături de o parte din membrii comunității L&D, am explorat importanța pe care o are apartenența la o echipă reală. Am descoperit împreună modelul propus de Peter Hawkings, mai exact care sunt acele dimensiuni ale unei echipe performante din perspectiva team coaching-ului și a coaching-ului sistemic. În plus, am aflat, poate deloc suprinzător, că mare parte dintre noi facem parte din mai multe echipe simultan (într-un procent de 81 – 95%), creându-se astfel imaginea unui sistem.

Am pornit de la scopurile pe care team-coaching-ul le urmărește și anume de a observa relațiile dintre membrii echipei și ce anume facilitează sau obstrucționează performanța unei echipei. În acest sens, am aflat că vorbim despre o echipă performantă atunci când rezultatele livrate de aceasta indică o sinergie crescută. Aceste rezultate reprezentând mai mult decât suma membrilor care compun echipa.

Nivelul crescut al sinergiei poate fi observat apelând la modul în care colaborarea dintre membrii echipei influențează rezultatele atinse.

Punctul central al întâlnirii a fost prezentarea modelului propus de Peter Hawkings prin intermediul căruia putem analiza în ce măsură o echipă este performantă, ghidându-ne după 5 arii. Acestea se formează ținând cont de împărțirea pe două axe: inside/ outside și task/process.

Cele 5 arii ale performanței unei echipe

Axa inside și outside: conform acestei împărțiri, membrii unei echipe trebuie să țină cont atât de ce se întâmplă în interiorul acesteia, cât și de ce se întâmplă în afara ei. De exemplu, care este competiția, ce își doresc stakeholderii, motivul pentru care echipa s-a format de la bun început, etc.

Axa task și process: conform acestei împărțiri, este important ca membrii unei echipe să  înțeleagă sarcinile în sine, dar mai ales felul în care acestea se derulează (cum fac acele sarcini, cu ce resurse?).

După delimitarea acestor axe, rezultă cele 5 arii menționate care pot fi descrise pornind de la întrebările de mai jos:

Clarifying: cum se traduc așteptările celorlalți de la acea echipă? Cum se organizează activitatea pentru a livra ceea ce se așteaptă alții de la acea echipă?

Co – creating: echipa știe ce și de ce trebuie să facă anumite acțiuni pentru a atinge rezultatele stabilite. Cum se comunică transparent procesul de atingere a acelor obiective (cum se stabilește modul de lucru cel mai eficient)?

Connecting: cum se conectează membrii echiperi cu ceilalți (de exemplu, cu alte echipe din care fac parte, cu stakeholders, sau chiar cu membrii din propria echipă)?

Co – learning: pe parcursul traseului echipei, ce a învățat aceasta? Care sunt comportamentele/emoțiile/asumpțiile care ajuta la evoluția ca și echipă sau ce anume poate limita această evoluție (limiting beliefs)?

A fost o întâlnire în care timpul a trecut prea repede, dar din care am plecat cu informații valoroase despre cum ne putem raporta la echipa din care facem parte. Acest lucru ne ajută să vedem ce putem îmbunătăți pentru a ajunge să spunem ulterior că facem parte dintr-o echipă performantă.

Prezentarea a avut loc în cadrul proiectului L&D crafting. Scopul acestuia este de a dezvolta comunitatea specialiștilor în L&D din Cluj (și nu numai).


Bibliografie recomandată:

1. Peter Hawkins (2017) – Leadership Team Coaching: Developing Collective Transformational Leadership, Kogan Page Limited, UK

Recomandă și altora