Skip to main content
Jurnal »

Forme ale creativității – modelul celor 4 C

27 ianuarie 2020
scris de:
f96511ae2696a32f1d58020de94b892c

Multă lume când aude de creativitate se gândește la artă – exprimarea creativă în pictură, dans, muzică. Definițiile pe care le găsim sau pe care le-am învățat referitor la creativitate o limitează și ele adesea. Se spune că:

  • A fi creativ înseamnă să faci ceva nou;
  • Doar arta exprimă creativitatea;
  • Uneori creativitatea este văzută ca o abilitate;
  • Unii cred că e înnăscută;
  • Unii spun că e o abilitate care se dezvoltă în anumite condiții;

Un alt aspect interesant este că uneori creativitatea este văzută individual (legat de cine suntem), ca un proces (ceea ce facem) sau ca un produs (rezultatul a ceea ce facem). Bernadette Duffy, o autoare ce s-a ocupat ani la rând de cercetare în domeniul creativității, afirmă:

  1. creativitatea este abilitatea de a vedea lucrurile într-un mod proaspăt;
  2. de a învăța din experiențele trecute și de a lega asta de situații noi;
  3. de a folosi o abordare non-tradițională în soluționarea unei probleme;
  4. și de a crea ceva unic și original.

Duffy spune că:

„…pentru mine creativitatea înseamnă a conecta lucruri fără legătură între ele, într-un mod nou și cu sens pentru cel care le abordează.”

f96511ae2696a32f1d58020de94b892c

Multă lume când aude de creativitate se gândește la artă – exprimarea creativă în pictură, dans, muzică. Definițiile pe care le găsim sau pe care le-am învățat referitor la creativitate o limitează și ele adesea. Se spune că:

  • A fi creativ înseamnă să faci ceva nou;
  • Doar arta exprimă creativitatea;
  • Uneori creativitatea este văzută ca o abilitate;
  • Unii cred că e înnăscută;
  • Unii spun că e o abilitate care se dezvoltă în anumite condiții;

Un alt aspect interesant este că uneori creativitatea este văzută individual (legat de cine suntem), ca un proces (ceea ce facem) sau ca un produs (rezultatul a ceea ce facem). Bernadette Duffy, o autoare ce s-a ocupat ani la rând de cercetare în domeniul creativității, afirmă:

  1. creativitatea este abilitatea de a vedea lucrurile într-un mod proaspăt;
  2. de a învăța din experiențele trecute și de a lega asta de situații noi;
  3. de a folosi o abordare non-tradițională în soluționarea unei probleme;
  4. și de a crea ceva unic și original.

Duffy spune că:

„…pentru mine creativitatea înseamnă a conecta lucruri fără legătură între ele, într-un mod nou și cu sens pentru cel care le abordează.”

Experții spun că o privire corectă asupra a ceea ce înseamnă creativitatea vine dintr-o altă perspectivă. Există 4 forme de exprimare a creativității care se aplică atât științei, cât și artelor:

  • Creativitatea mini ”c” – inerentă oricărui proces de învățare, o modalitate nouă și personală de a înțelege și interpreta experiențele, acțiunile sau evenimentele. Se mai numește și creativitate personală sau creativitate de zi cu zi.
  • Creativitatea little ”c” – descrie ”aha”-urile care ne îmbogățesc viața, ideile inspirate ce apar dintr-o simplă discuție, insight-urile pe care le avem atunci când căutăm înțelesuri profunde ale unor situații sau suntem curioși, deși nu suntem experți în domeniul respectiv.
  • Creativitatea pro ”c” – un proces specific experților într-un anumit domeniu. Apare atunci când experiența acumulată (unii autori spun că sunt necesari peste 10 ani de muncă asiduă și experiență efectivă într-un domeniu anume) poate aduce schimbări majore în domeniul respectiv.
  • Creativitatea big ”C” – este o formă de creativitate rar întâlnită. Se referă la oamenii care prin ideile lor sau prin ceea ce fac ajung să facă diferența. Sunt puțini cei care sunt ajung la acest nivel de creativitate. Sunt numiți genii și uneori munca le este apreciată abia după dispariția lor.

1445449076

Se pare că trecem de la o formă la alta de creativitate în funcție de experiența pe care o avem într-un domeniu de activitate, de profunzimea cu care îl abordăm și de anii petrecuți exersând în aria respectivă. Practica arată că lecturile într-un anumit domeniu nu îmbunătățesc creativitatea. Doar experiențele, ”a face”, ”a greși” pot duce la niveluri superioare de creativitate. Modelul lui Kaufman și Begheto arată că fiecare avem un anumit grad de creativitate.

Iar pentru că anul 2020 l-am dedicat creativității, ne propunem să intervievăm oameni din jurul nostru pentru a vedea ce înseamnă creativitatea pentru ei. Vă invităm așadar la o serie de articole scrise împreună cu oameni care fie folosesc creativitatea în domeniul lor profesional, fie sunt creativi într-un cu totul alt domeniu, aceasta fiind zona lor de relaxare.


Literatură recomandată:

1. Chuck Frey (2003) – The difference between big ‘C’ and small ‘c’ creativity – https://innovationmanagement.se/imtool-articles/the-difference-between-big-c-and-small-c-creativity/
2. Jeff Mauzy, Richard Harriman (2003) – Creativity Inc.: Building an Inventive Organization, Harvard Business School Publ.
3. Bernadette Duffy (2006) – Supporting Creativity And Imagination In The Early Years (Supporting Early Learning) – MsGrawHill Open Univ Press
4. James Kaufman, Ronald Begheto (2009) – Beyond Big and Little: The Four C Model of Creativity – https://www.researchgate.net/publication/228345133_Beyond_Big_and_Little_The_Four_C_Model_of_Creativity
5. Susie Busby (2015) Big C and Small c Creativity –
https://www.artfuldodgers.co.uk/blog/index.php/big-c-and-small-c-creativity/20150728
6. Norman Jackson (2015) – The 4C model of creativity – http://www.normanjackson.co.uk/creativehe/the-four-c-model-of-creativity

Photo credit: https://creativityepsy5750.wordpress.com/4-cs/

Recomandă și altora