Jurnal »

AHA moments #8

13 august 2020
scris de:

Un exercițiu util care poate fi implementat cu succes în această perioadă este cel numit simplu, barca cu motor (speed boat). Avantajul acestei metode este că poate fi folosită cu succes atât într-o sesiune la sală, clasică, cât și într-un mediu virtual deoarece este nevoie doar de un flipchart, post-it-uri, creioane (pentru varianta online se poate folosi extensia Jamboard) și bineînțeles, de multă creativitate.

Barca cu motor

Este un exercițiu util, mai ales la nivel de echipă, dar se poate adapta foarte ușor și la nivel individual, sub forma unui exercițiu de introspecție.

Ca și elemente vizuale:

Barca simbolizează echipa.

Vântul simbolizează elementele care determină îndeplinirea angajamentelor (ceea ce facilitează progresul proiectului).

Insula/farul este simbolul obiectivului de atins.

Ancorele simbolizează obstacolele care împiedică sosirea pe insulă, și prin urmare, a atingerii obiectivului.

Dacă există un membru al echipei talentat la desen, acesta poate oferi un început bun al exercițiului prin conturarea elementelor de mai sus sub forma unei schițe. Desigur, există și planșe care pot fi descărcate și personalizate.

Pași:

1. Definirea proiectului

Acest lucru presupune evidențierea temei centrale a discuției pentru a identifica aspectele care vor fi necesar de urmărit. Tema centrală ia practic rolul de scop al exercițiului și poate fi scris pe planșa ce conține desenul.

2. Stabilirea obiectivului

Fiecare membru al echipei are câteva minute pentru a scrie pe post-it-uri obiectivele lui pentru participarea la acest proiect. Apoi, fiecare dintre aceștia va lipi unul dintre post-it-uri în locul potrivit al desenului. Dacă obiectivul nu este bine reprezentat de insulă/far, este posibil să se identifice elemente noi, mai semnificative: a doua insulă, o altă barcă, etc.

3. Identificarea obstacolelor

Acestea pot fi atât în controlul nostru (ancorele bărcii), fie alte elemente din afara controlului nostru (de exemplu, un recif care poate corespunde unui risc mic, dar care neidentificat, poate totuși pune în pericol proiectul, în timp ce un monstru maritim reprezintă un risc vizibil la care trebuie găsită rapid o soluție).

4. Gruparea elementelor comune

Un membru al echipei va prelua post-it -urile, le va citi pentru întregul grup și apoi le va grupa pe cele care au un subiect comun.

5.  Identificarea soluțiilor

Pentru acest lucru, se poate vota la nivel de echipă asupra aspectelor care pot fi îmbunătățite pentru atingerea scopului. Din acestea se desprind acțiunile care e necesar a fi întreprinse pentru a putea fi urmărite pe parcursul procesul de implementare, urmând ca la o nouă sesiune să se poată dezvolta noi strategii (este posibil ca unele situații să rămână recurente).

Acest exercițiu poate fi adaptat în funcție de specificul unei situații date, astfel că se poate aborda din orice perspectivă (de exemplu, focusul să cadă pe barcă sau pe ancorele acesteia). Dincolo de soluționările propriu-zise pentru o problemă existentă, metoda oferă posibilitatea de a crește nivelul de creativitate, dar și de colaborare în cadrul unei echipe.  


Bibliografie:

  1. Atomic Object: Design Thinking Toolkit
  2. How to improve the speedboat retrospective
  3. Coach Agile

Recomandă și altora

Newsletter

website meșterit cu de omnivision.ro