Skip to main content
Jurnal »

Sfaturi și trucuri de lucru la distanță

13 iulie 2022
scris de:
Sfaturi si trucuri de lucru la distanta

Munca la distanță poate fi privită din multe puncte de vedere și se pot găsi tot atâtea sfaturi de cum o putem face mai bine. În articolul precedent am acoperit o parte din ele: rutinele zilnice, delimitarea spațiului și al timpului de muncă și parțial comunicarea. Acum că le privesc retrospectiv, comunicarea o simt cea mai importantă în contextul lucrului la distanță. Când suntem împreună în același spațiu fizic, comunicarea se face mult mai firesc și de foarte multe ori spontan. De la distanță, e mai greu ca doi colegi să se întâlnească pe Zoom din întâmplare.

La birou e foarte ușor să găsești pe cineva. Chiar dacă colegul cu care dorești să discuți nu e disponibil, întrebi ceilalți colegi și până la urmă știi când să revii. Când lucrezi de la distanță, e foarte ușor doar să te ridici și să pleci. Ce recomand este să îți comunici programul celor cu care lucrezi îndeaproape. Dacă au nevoie de tine, știu când să revină și nici nu lași loc de interpretări dacă ai o perioadă când e nevoie să lipsești mai des.

Fie că lucrăm de la birou sau de la distanță, informațiile legate de muncă sunt oricum comunicate într-o formă sau alta. E foarte important să nu uităm de micile discuții care se întâmplau firesc la o cafea. În toate programele de chat se pot crea canale dedicate, unde ne putem simți bine împreună. E chiar recomandat să separăm contextele pentru ca, atunci când căutăm informații importante, să nu pierdem timpul săpând prin mesaje care nu au legătură cu subiectul. Pe lângă canalele de mesaje informale, ajută să fie programate și discuții informale cu video. E adevărat că nu e la fel ca o discuție în bucătărie, dar pot fi foarte distractive și ajută la închegarea echipei.

În cazul în care coordonezi o echipă, evaluează frecvența discuțiilor unu la unu pe care le ai cu fiecare și vezi dacă nu ar ajuta să fie mai frecvente. Ideea e aceeași ca la discuțiile informale, la birou te mai întâlneai la o cafea sau un ceai cu fiecare și nu era nevoie să fie programate. Când lucrezi de la distanță, nu e la fel de natural să ai discuții spontane, așa că programarea lor ajută la îmbunătățirea relațiilor cu membrii echipei.

Acum că ai atât canale oficiale, cât și informale de comunicare, e nevoie de puțină atenție să nu fie prea multă comunicare. E foarte ușor să pierzi informații relevante care sunt împrăștiate printr-o mulțime de alte lucruri ce nu te ajută în mod direct. Dacă ai colegi pe alte fusuri orare, verifică dacă programele de chat folosit au opțiunea de a trimite mesaje programate pentru o anumită oră. În acest mod, persoana care primește mesajul are ocazia să răspundă în ore mult mai potrivite pentru ea.

Și totuși, oricât de bune programe de comunicare ai avea și oricât de bine ai pregătit totul pentru comunicarea de la distanță, din când în când ajută întâlnirile în persoană. Suntem ființe sociale și ne place să petrecem timp împreună ca pe vremuri, când știam de epidemii doar din cărțile de istorie. O ieșire în natură sau la o cină ajută echipa să se cunoască și altfel decât colaborând pe proiect.

Am menționat ce am văzut din proprie experiență că m-a ajutat să colaborez mai bine de la distanță. Când căutam mai demult informații pe această temă, am găsit o carte pe care o recomand cu căldură, sau mai bine spus, cu răcoare, la cât e de cald afară.


1. Zapier – The ultimate guide to remote work.

Recomandă și altora