Jurnal »

Cinci disfuncții ale muncii în echipă – o fabulă despre leadership

27 aprilie 2021
scris de:

Încrederea se află în centrul unei echipe sudate, funcționale. Fără ea, munca în echipă nu este posibilă.

Plecând de la un amplu studiu de caz, Patrick Lencioni demonstrează că munca în echipă poate avea 5 disfuncții. Modul în care acestea sunt dezvăluite și mai apoi, clarificate, este unul interesant și atractiv. În cadrul studiului de caz, fiecare disfuncție este întâi de toate prezentată, iar în final, se demonstrează rezolvarea ei.

Ultima parte a cărții este dedicată punerii în practică a celor citite și conține un chestionar de evaluare a muncii în echipă, respectiv, exerciții și recomandări pentru „tratarea” fiecărei disfuncții. De asemenea, autorul face referire la instrumente consacrate la care a apelat pentru a construi echipa eficientă: indicatorul Meyes-Briggs și instrumentul Thomas-Kilmann.

Cele cinci disfuncții ale muncii în echipă și manifestările lor

  1. Absența încrederii poate fi recunoscută când apare teama de a greși, de a nu ști sau de a avea nevoie de ceilalți. Se manifestă când unul sau mai mulți membri caută invulnerabilitatea.
  2. Teama de conflict – duce echipa la o stare de evitare, la jocuri de culise și generează o armonie artificială.
  3. Lipsa angajamentului – se manifestă prin neconcordanța dintre plan și acțiune, prin omisiuni și erori. Membrii echipei urmăresc consensul și siguranța, drept urmare, acceptă tacit lucruri pe care nu au de gând să le facă și/sau prelungesc la nesfârșit luarea de decizii. Consecința directă este că totul devine relativ și ambiguu.
  4. Evitarea responsabilităților și a responsabilizării – apare atunci când fiecare stă cuminte în colțișorul său și speră să nu primească de lucru, să nu fie prezent când sunt discutate erorile și problemele. Drept urmare, echipa se mulțumește cu puțin și se limitează la standarde scăzute.
  5. Neatenția la rezultatele echipei și uneori chiar la cele proprii – este generată de focusarea în exclusivitate pe scopul personal, iar acesta diferă semnificativ de cel urmărit de echipă. Statutul și orgoliul sunt puse înaintea atingerii obiectivelor comune.

Concluzia care se desprinde este oarecum evidentă. Pentru a construi echipe eficiente este nevoie de încredere, conflicte constructive, angajament, responsabilizare și orientare spre un scop comun.

Construind încrederea, o echipă face posibil conflictul.

Elementele de mai sus se generează unul pe altul în cascadă. Astfel, pentru a ajunge la orientarea spre un scop comun, este nevoie ca o echipă să le obțină pe toate celelalte în ordinea enumerată. Ca să fie și mai simplu: totul pornește de la încredere.

Drept încheiere, las un gând personal de final: știind că obținerea încrederii necesită acceptarea vulnerabilităților, ce ești dispus să admiți în fața echipei din care faci parte?


  1. Patrick Lencioni (2002) – The Five Dysfunctions of a Team: A Leadership Fable, Editura Jossie Bass & Willey.

Recomandă și altora

Newsletter

website meșterit cu de omnivision.ro