Jurnal » Evenimente
Learning and Development crafting – întâlnirea #5
scris de: Alexandra MIF

La întâlnirea lunii mai din cadrul proiectului L&D crafting am avut-o ca invitată pe Carmen TEODORESCU (trainer & facilitator Soft Education) care ne-a încurajat să privim mai îndeaproape conceptul și, în același timp, procesul facilitării.
Pentru început, fiecare participant a oferit câte o definiție a facilitatorului, rezultând următoarele idei:
- Persoana care ghidează participanții printr-un subiect specific de învățare;
- Persoana care face ca procesul de învățare să fie mai ușor de asimilat;
- Persoana care înlesnește procese de învățare și dezvoltare profesională/personală, prin procese specifice dezvoltate anterior;
- O persoană imparțială care ajută oamenii să ajungă la un rezultat comun.
Astfel, facilitarea este procesul de a ajuta grupurile și indivizii să-și atingă obiectivele, oferind un cadru și instrumente care să faciliteze comunicarea, colaborarea și luarea deciziilor. Facilitatorul are rolul de a ghida și de a susține procesul, fără a impune propriile idei sau soluții. El creează un spațiu sigur și neutru în care participanții pot explora diverse perspective, pot împărtăși idei și pot ajunge la consens.
Mai departe, am explorat câteva dintre calitățile unui facilitator eficient:
- Empatie: Un facilitator empatic este capabil să se conecteze cu participanții și să înțeleagă punctele lor de vedere și emoțiile asociate. Capacitatea de a asculta activ și de a răspunde cu înțelegere îi ajută pe participanți să se simtă înțeleși și sprijiniți în cadrul procesului de facilitare;
- Neutralitate: Un facilitator trebuie să fie neutru și imparțial în cadrul procesului de facilitare. El trebuie să evite orice prejudecăți sau favorizări și să asigure că toate vocile sunt luate în considerare în mod echitabil. Neutralitatea facilitează un mediu în care participanții se simt în siguranță pentru a-și exprima liber opiniile și perspectivele;
- Comunicare eficientă: Abilitățile de comunicare sunt esențiale pentru un facilitator. El trebuie să fie clar și concis în transmiterea informațiilor, să fie capabil să explice concepte complexe într-un mod accesibil și să faciliteze dialogul constructiv între participanți. Un facilitator bun își adaptează stilul de comunicare în funcție de nevoile și stilurile de învățare ale grupului;
- Gândire critică și analitică: Capacitatea de a gândi critic și de a analiza situațiile și problemele în timp real este o calitate importantă a unui facilitator. El trebuie să poată identifica blocajele sau obstacolele în procesul de facilitare și să găsească soluții adecvate pentru a le depăși;
- Flexibilitate și adaptabilitate: Un facilitator trebuie să fie flexibil și să se adapteze la schimbările în cadrul procesului de facilitare. El trebuie să poată ajusta metodele și tehnicile de facilitare în funcție de dinamica grupului și de obiectivele stabilite. Capacitatea de a se adapta la diverse situații și de a găsi soluții alternative este esențială în facilitare.
- Capacitatea de a gestiona conflictele: Conflictul poate apărea în timpul procesului de facilitare și este important ca un facilitator să fie capabil să gestioneze aceste situații într-un mod calm și constructiv. Abilitatea de a media și de a ajuta participanții să găsească soluții comune și să rezolve neînțelegerile este esențială pentru un facilitator eficient.
- Competențe de planificare și organizare: Un facilitator eficient are abilități de planificare și organizare, fiind capabil să stabilească obiective clare și să structureze procesul de facilitare în etape coherente. El este responsabil de stabilirea unui cadru adecvat și de pregătirea materialelor și resurselor necesare pentru desfășurarea procesului de facilitare.
Pe finalul întâlnirii, am numit câteva dintre cele mai utile instrumente pe care facilitatorul le folosește în procesul de ghidare al grupurilor:
- Icebreakers și Energizers;
- Debriefing;
- Handouts/materiale de suport al procesului de învățare;
- Asigurarea unui board/spațiu comun de lucru.
Am plecat de la această întâlnire cu o imagine mai clară asupra rolului pe care îl are facilitatorul în procesul de ghidare al unui grup. Pe lângă acest aspect, pentru mulți dintre participanți, această întâlnire a stârnit curiozitatea de a afla și explora și mai mult procesul facilitării.
Prezentările au avut loc în cadrul proiectului L&D crafting. Scopul acestuia este de a dezvolta comunitatea specialiștilor în L&D din Cluj (și nu numai).