Skip to main content
Jurnal »

AHA moments #6

11 iunie 2020
scris de:


Una dintre tehnicile de creștere a creativității și a inovației în organizații, ce poate fi folosită cu succes atât în mediul online, cât și offline, este Metoda Disney. Punctul de pornire al creării acestei metode a fost inspirată de afirmația lui Walt Disney, celebrul producător de film, precum și al binecunoscutelor parcurilor tematice: 

Există de fapt trei versiuni ale persoanei Walt: visătorul, realistul și criticul. Și nu poți ști niciodată cu care te vei vedea la următoarea întâlnire. 

Pornind de la această afirmație, Roberts Dilts, expert NLP, creează și evidențiază aceste dimensiuni în strategia Disney. Această tehnică presupune abordarea unuia dintre stilurile de gândire specifice pentru a crea, evalua și critica idei în vederea soluționării unei probleme existente la un moment dat.

Ce este interesat de observat este că, înainte de a implementa această tehnică în procesul găsirii de soluții, e importanța creării spațiului mental de abordare în funcție de stilul de gândire. 

În acest sens, există patru scene posibile: 

  1. cea a visării și imaginației
  2. cea a realității și/sau planificării
  3. cea a criticării/evaluării
  4. cea a neutralității (a ieșirii dintr-un pattern al gândirii anterioare)

Ca regulă de aplicare, participanții formează o echipă care trece sistematic prin toate cele patru etape.

1. Etapa visării și a imaginației 

În această etapă, focusul cade pe împărtășirea ideilor fără a exista vreo restricție sau regulă de urmat. Practic, aceasta presupune proiectarea propriilor convingeri și dorințe, bazată pe libertatea absolută în ceea ce privește posibilitatea implementării ideilor generate.

Întrebările de la care se poate porni:

  • Ce ne dorim?
  • Care ar fi soluția?
  • Cum ne imaginăm soluția?
  • Care sunt beneficiile aplicării acestei soluții?

2. Etapa realității și/sau a planificării

Pornind de la experiența etapei anterioare, echipa va lua în considerare că visul poate fi pus în practică, făcând tranziția spre un mod de gândire logic, prin conturarea unul plan de acțiune realizabil. 

Întrebările de la care se poate porni:

  • Cum am putea implementa această idee în realitate?
  • Care ar fi planul de acțiune pentru a aplica această idee?
  • Cât timp ar fi necesar pentru a implementa această idee?
  • Cum putem evalua această idee?

3. Etapa criticării/ evaluării

În această etapă, se analizează planul de acțiune rezultat în etapa anterioară și focusul se mută pe descoperirea punctelor slabe ale acestuia, dar și a modului în care acestea pot fi depășite sau cel puțin transformate în resurse. 

Întrebările de la care se poate porni:

  • Ce ar putea merge rău în implementarea acestei idei?
  • Ce lipsește?
  • De ce nu am putea să o implementăm?
  • Care sunt punctele slabe ale acestui plan?

4. Etapa neutralității 

În această etapă, participanții revin la scopul principal al abordării acestei metode: găsirea celei mai bune soluții pentru problema discutată. Adunând toate informațiile rezultate în urma parcurgerii celor trei etape anterioare, se obține o informație cursivă, clară asupra modului de abordare a problemei. 

Dincolo de scopul atingerii unei soluționări creative pentru o problemă dată, prin abordarea metodei Disney, se poate ajunge chiar și la creșterea cooperării în cadrul unei echipe. 


Bibliografie: 

  1. Disney’s Creative Strategy: The Dreamer, The Realist and The Critic
  2. Before your idea dies, try the Disney way

Recomandă și altora