Jurnal » Evenimente
Learning and Development crafting – întâlnirea #3
scris de: Alexandra MIF
Cea de-a treia întâlnire L&D Crafting a conturat o discuție amplă asupra a două cuvinte-cheie: empowerment și organizații.
Alături de Melania MOLDOVAN, psiholog și psihoterapeut, am descoperit că acest proces este puternic conectat cu drepturile omului. Având la bază autonomia și controlul, este un proces de creștere și recuperare (nu un obiectiv în sine) și poate fi și ghid pentru persoanele în recuperare (empowerment în sănătate mintală) sau filozofie de lucru în ONG-uri. Dincolo de aceste considerente, nu este un doar un proces individual, ci presupune o colaborare eficientă între toate nivelurile existente într-o organizație.
În calitate de participanți la această sesiune, am descris conceptul de empowerment în organizații în următoarele cuvinte:
- împuternicire/investire cu putere în organizații (ca traducere directă);
- acknowledgment din partea celorlalți a puterii de decizie asupra unei situații date;
- ownership asupra propriilor acțiuni;
- creatorul propriei vieți;
- asumarea responsabilității și cultivarea unei curiozități pozitive în raport cu activitățile și colegii;
- auto-management al ideilor;
- libertatea de exprimare a propriilor idei și moduri de acțiune.
Empowerment-ul poate fi definit și ca procesul prin care un individ sau o echipă are dreptul și flexibilitatea de a lua decizii și a iniția acțiuni în contextul mediului de muncă în care își desfășoară activitatea.
Mai departe, am explorat modelul elaborat de Laschinger, H. K. S., Finegan, J., Shamian, J., & Wilk, P. (2001), conform căruia, empowerment-ul la locul de muncă include trei niveluri de structură (interconectate), cu dimensiunile aferente:
- Empowerment structural: oportunitate, informații, resurse, suport;
- Empowerment psihologic: sens, încredere, autonomie/autodeterminare, impact;
- Comportamente și atitudini pozitive cu privire la munca desfășurată: satisfacție, angajament, încredere, burnout scăzut.
În paralel cu acest model al empowerment-ului în organizații, am analizat modelul lui Judi Chamberlain care descrie procesul de empowerment în sănătate mintală, raportându-se la 15 elemente:
- Abilitatea de a lua decizii
- A avea acces la informații și resurse
- A avea mai multe opțiuni în alegeri
- Asertivitate
- Sentimentul că poti face o diferență (a avea speranță)
- A învăta să gândești critic, a învăța din condiționare, a vedea lucrurile diferit
- A învăța despre furie și cum să o exprimi
- A nu te simți singur, a fi parte dintr-un grup
- A înțelege că oamenii au drepturi
- A face o schimbare în viața proprie și în comunitate
- A cultiva abilități definitorii
- A schimba percepția despre competența si capacitatea proprie de a acționa
- „A ieși din dulap”
- Dezvoltarea și schimbarea nu se termină niciodată
- A cultiva imaginea de sine pozitivă și a depăși stigma
Pe parcursul întâlnirii, am aplicat pe experiența noastră de muncă chestionarul lui G.M Spreitzer cu cele 4 dimensiuni: sens, competențe, autodeterminare, impact și am lucrat împreună pe exercițiu de auto-eficacitate pe care l-am luat cu noi și dincolo de această întâlnire.
Prezentările au avut loc în cadrul proiectului L&D crafting. Scopul acestuia este de a dezvolta comunitatea specialiștilor în L&D din Cluj (și nu numai).
Recomandări:
- Margaret Graziano – Ignite culture, Keenalignment Press
- Stephen van Valin – The search for meaning at work, Rowman & Littlefield Publishers
- Krishna Murari – Impact of leadership styles at work, Partridge India