Jurnal »

Creativitatea în Visual Training

4 august 2020
scris de:

Uneori, când mă vede dimineața în fața dulapului, fiul meu cel mijlociu mă privește amuzat și oarecum superior: „lasă-mă să ghicesc: nu ai cu ce să te îmbraci!”. Dacă nu aș surprinde sarcasmul lui, răspunsul meu instant ar fi: „Păi da, uită-te și tu: e plin de… n-am cu ce”.

Mi-am dat seama însă, că senzația asta nu o am doar în fața dulapului cu haine. Exact aceeași stare mă încearcă ori de câte ori am de făcut un training sau un seminar. Mă chinuie înainte de toate ideea că nu am nicio idee. Și cumva, pentru a-mi diminua anxietatea și blocajul, recurg la verificarea garderobei cu idei, că cine știe, poate de pe vreun umeraș… O să îmi vină și inspirația.

Pentru asta, exact ca în cazul în care îmi aleg ținuta pentru un eveniment, încerc să mă dumiresc care sunt: scopul întâlnirii, caracteristicile participanților, mesajul pe care doresc să îl transmit, ideile principale, simboluri și planul prezentării lor.

1. Scopul întâlnirii

Scopul întâlnirii ne trasează în linii mari care sunt elementele importante în care vrem să „îmbrăcăm”  trainingul. Astfel, stabilim dacă organizarea lui este cu scop de informare, inspirație, activare, convingere, autocunoaștere și insight, etc.

2. Caracteristicile grupului de audiență

Sunt multe elemente care ne pot orienta înspre metaforele cu care grupul ar putea rezona mai bine în funcție de vârsta acestora, rolul profesional precum și nivelul de pregătire.

3. Mesajul central

În această etapă e important să reducem întreaga temă la o frază cu care ne dorim să rămână participanții la training. Și apoi să o transformăm într-o imagine: metafora. Pentru metafore putem recurge la borcane cu idei, la brainstorming, la asociații libere de idei sau uneori la a ne uita în jur, la obiecte și acțiuni simple. După ce acestea ne sunt clare și scrise (folosesc de obicei coli volante pe care notez aceste informații) încep să mă gândesc la piesele vestimentare principale ale trainingului.

4. Ideile principale

Pentru asta sunt utile câteva cartonașe puse deoparte, pe care putem să scriem câte o idee de transmis. Să ne gândim la toate părțile de conținut pe care dorim să le includem: titlu, idei, scheme. Pe card pot să apară idei și desene. Ideal ambele. După ce toate elementele au fost identificate, le putem organiza pe diferite criterii și subteme, poate și ordinea în care se potrivesc.

Spațiul preferat meu preferat de organizare e întotdeauna  podeaua. Putem pune cardurile pe masă sau pe podea, să le vedem. Să ne dăm timp să le privim, rearanjăm.

Putem prioritiza itemii folosind metoda MoSCoW (Must have, should have, could have, won’t have). Sau putem să desenăm 3 cercuri concentrice pentru a stabili care sunt ideile centrale și cu cât ne apropiem de exteriorul cercului, ideile mai puțin relevante. Putem folosi progresii de tip a, b, c sau organizarea pe etape a unei povești.

Așadar, este important să petrecem un pic de timp organizând categorii și apoi elementele în ordinea relevanței. De aici e ușor să:

5. Alegem planul

Exact ca și planurile pe care ni le oferă ca organizare calculatorul, pe foaia de flipchart ne putem organiza informațiile în stiluri variate: listă, pași, timeline, drum, mandală, matrice, focus. Spre final, ne rămâne să stabilim accesoriile, astfel încât să avem ținuta completă.

6. Alegem culori, simboluri

Echipamentul e pregatit. Cu o mână fermă și hotărâtă începem să lucrăm pe foaia de flipchart.

E drept că proba de sfârșit a oricărei ținute bine alese rămâne… oglinda. Iar în cazul pregătirii unui training, oglinda o reprezintă criticii cei mai aprigi din jur. În cazul meu, copiii. Pot fi extrem de exigenți și întotdeauna sinceri. Iar în materie de simboluri concrete și claritate, greu de găsit experți mai înfocați!


Literatură recomandată:

1. Visual Doing: A Practical Guide to Incorporate Visual Thinking into Your Daily Business and Communication, 2019

Photo credit: Arhiva personală

Recomandă și altora

Newsletter

website meșterit cu de omnivision.ro