Skip to main content
Jurnal »

Self-Leadership în munca la distanță

21 iunie 2022
scris de:
Self-Leadership și munca la distanță

Înainte de a discuta despre self-leadership în munca de la distanță, pornim de la ideea că se poate face muncă de la distanță. Ai nevoie de un spațiu și de soluții tehnice cu care să poți munci și comunica cu colegii și clienții. Pe lângă acestea, mai e nevoie să îți dorești și să crezi că poți să lucrezi de la distanță. Altfel, o să găsești tot felul de scuze și obstacole.

Dacă munca nu se poate face de la distanță, de musai că trebuie să mergi fie la birou, fie la client. Dacă munca se poate face de la distanță, îți dorești acest lucru și știi că poți să o faci, ai tot ce ai nevoie. Sper ca articolul să îți confirme ceea ce știai deja sau să găsești soluții alternative.

O să mă adresez în special celor care, din diferite motive, sunt nevoiți să lucreze de la distanță, au spațiul și soluțiile tehnice necesare, dar cred că nu este posibil. Am auzit în special următoarele obstacole:

  • Drumul și rutina dintre muncă și casă mă ajută să mă deconectez;
  • Când sunt la birou, sunt la birou; Când sunt acasă, sunt acasă;
  • Am nevoie să îmi separ timpul petrecut la muncă de timpul personal;
  • Comunicarea față în față e mult mai eficientă.

Am șansa ca biroul să fie aproape de casă. Ajung pe jos în maxim 30 de minute și într-adevăr, mă ajută și pe mine să mă deconectez în zilele când aleg să lucrez de la birou. În zilele când lucrez de acasă mi-am pregătit câteva exerciții fizice pe care le fac înainte. Îmi ia câteva minute și practic, mi-am creat o altă rutină cu care îmi încep ziua de lucru.

Pe lângă acest început diferit de zi, când mai am câteva minute libere, fac exerciții. Aici e avantajul de a lucra de acasă. Dacă le-aș face la birou, în mod cert s-ar ridica câteva sprâncene în jur. Nu sunt la fel de disciplinat seara, dar din când în când, mai ies la o plimbare sau cu bicicleta.

Cunosc puțină lume care să își fi pregătit un spațiu de lucru acasă înainte de pandemie. Iar dacă acesta exista dinainte, nu se putea folosi de toată lumea în același timp. Ne-am adaptat la situație și am folosit ce am avut la îndemână. Unele companii s-au implicat și și-au echipat angajații cu birouri, monitoare sau scaune. Cu toate acestea, spațiul personal tot a fost „invadat” de cel profesional și nu mai știm unde se termină biroul și unde începe camera de zi. Ideal ar fi să avem o cameră dedicată ca să putem face separarea de contexte mai ușor. Eu nu am cameră dedicată, așa că lucrez fie în bucătărie, fie în camera de zi. Poate părea un dezavantaj, dar m-a ajutat să înțeleg că pot lucra de oriunde atâta timp cât am o masă, un scaun și internet. Separarea de contexte o fac prin faptul că folosesc calculatoare diferite: pentru muncă am calculatorul de la companie, pentru proiectele personale am calculatorul meu. Ca să îmi fie și mai clară separarea, am început să port haine diferite. Când îmi încep programul de lucru folosesc alte haine care știu că sunt „de firmă”.

Separarea timpului de lucru de cel personal poate fi cea mai grea dintre toate. Poți cădea în cel puțin două capcane: fie contextul de acasă câștigă și dai drumul la televizor, Social Media și la alte modalități de „tăiat frunză la câini”, sau nu mai știi când să te oprești din muncă. Pe mine m-a ajutat faptul că mi-am păstrat același interval de lucru ca la birou. Încep și termin cam la aceleași ore și când termin, închid calculatorul pe bune. Practic, „am plecat” de la birou.

Comunicarea față în față e mult mai eficientă. Nu contest acest lucru. E mult mai plăcut și mai dinamic, prinzi din zbor și alte mesaje pe lângă ceea ce se spune. Dar nici programele de tipul Microsoft Teams sau Zoom nu sunt de ignorat. Ajută foarte mult o conexiune bună la internet, liniște în locația de unde vorbești și neapărat folosirea camerei video. Mi se pare chiar ciudat să vorbesc cu cineva și să nu îl văd. Cred că singura situație acceptabilă pentru a nu folosi camera este atunci când e foarte multă lume prezentă și cineva prezintă ceva pe ecran.

Ca să rezum, nu prea văd diferență între self-leadership în munca de la birou și munca de acasă. În ambele situații, ai nevoie de disciplină să îți duci sarcinile la final, iar dacă îți dorești și simți că ți se potrivește să lucrezi de acasă (sau de oriunde), o să găsești o cale. Dacă nu, vei găsi doar scuze.

Recomandă și altora