Jurnal » Articole
Importanța colaborării în design-ul de team building – partea II
scris de: Alexandra LAVRIC, Delia SFECHIȘ, Denisa JECAN, Viviana OBĂDĂU
Team building-urile sunt sesiuni în care o echipă învață să colaboreze mai eficient pentru a atinge obiectivele stabilite de către companie. La ATU, team building-urile pe care le construim sunt mai mult de atât, sunt povești despre cunoaștere, motivație și coeziune.
În prima parte a articolului despre colaborarea în design-ul de team building, am întrebat o parte din colegi ce înseamnă pentru ei colaborarea și cum o aplică atunci când formează echipele de team building. În partea a doua, ne-am propus să descoperim efectul colaborării asupra colegilor care s-au alăturat recent echipei noastre, dar și a celor cu care construim și împletim povești de ani de zile.
Când mă gândesc la colaborarea în team building cu colegii mei de la ATU, instant îmi apare zâmbetul pe față și asta, ca urmare a tuturor sesiunilor reușite pentru care ne-am reunit forțele și creativitatea. Sunt printre proiectele mele preferate pentru că știu de la bun început că intru în proces cu persoane care au avut ocazia să se cunoască pe sine.
Am ajuns să văd, în ultimii ani, cât de mult contează autocunoașterea în contribuția pe care o aducem în colaborarea cu ceilalți. Sunt câteva elemente-cheie pe care se sprijină colaborarea noastră și care, dacă știm să le gestionăm, ne garantează o experiență valoroasă: cunoașterea propriilor puncte forte, onestitatea, vulnerabilitatea, cererea și oferirea de sprijin.
Chiar dacă de multe ori mi s-a întâmplat să simt anxietate înaintea unui team building, am avut mereu pe cine să mă sprijin până să îmi găsesc echilibrul. Am avut mereu cine să mă încurajeze și să mă ajute să-mi pun punctele forte în valoare.
Brené Brown povestește într-un interviu despre cât de rar se întâmplă să contribuim în mod egal, să aducă fiecare exact procentul precis din cele necesare în proces. De multe ori se întâmplă să putem oferi mai puțin și atunci, este esențial ca din cealaltă parte să existe bunăvoința de a contribui mai mult, temporar.
Asta simt eu că am găsit în colaborarea cu colegii mei: o deschidere de a oferi ce are fiecare mai bun, de a lăsa spațiu și pentru ceilalți să ofere și chiar să creeze un context în care întreaga echipă să fie valorificată. (Delia SFECHIȘ, trainer & facilitator)
Una dintre provocările pe care le avem după pandemie, este că ne dorim să creăm culturi sănătoase, inclusiv la distanță, cu persoane care lucrează remote.
Rolul unui team building este de a încerca să fie „lipiciul” între oameni care, în viața de zi cu zi, nu interacționează destul sau chiar deloc, deși fac parte din aceeași cultură. Chiar și cu cele mai bune intenții, de cele mai multe ori nu este suficient să aducem un grup de oameni împreună și atât.
Ca să ne dăm seama care este veriga care lipsește, primul pas în organizarea oricărui team building este analiza de nevoi – un pas esențial care îi implică și îi aduce pe participanți în procesul nostru, făcându-i parte integrantă din momentul de creare a programului. Fără o planificare adecvată, activitățile se vor simți irelevante deoarece echipa nu își cunoaște scopul.
Deși există o mulțime de activități de team building, echipa noastră încearcă să aleagă activități care vizează un anumit aspect care lipsește în echipele participante (de exemplu, dacă echipa ta are o problemă de comunicare, o activitate non-verbală nu va rezolva problema reală).
Spargem gheața cu exerciții de sociometrie pentru a le arăta participanților lucrurile mici pe care le au în comun. Aceste exerciții îi ajută pe participanți să afle mai multe despre colegii lor și chiar să consolideze sau întărească anumite relații. Pe parcurs, ne ajustăm la nivelul de energie al participanților, creând un flow al activităților în concordanță cu asta. Suntem atenți ca toți participanții să se simtă incluși. Din acest motiv, o activitate eficientă de team building este una concepută pentru a viza și acomoda întreaga echipă, și nu doar o mică parte a acesteia.
Ce-mi place la echipa ATU e faptul că mereu încercăm să creăm o combinație între a fi coach (trainer) și să aducem elemente de fun. Ne place să vedem cum oamenii se schimbă în timpul activităților noastre. La sfârșitul zilei, se poate observa că echipele devin mai coezive. Nu este mereu ușor să menții lucrurile în mișcare și să gestionezi dinamica grupului. Dar știm că facem parte din ceva mai mare și că aceste două elemente comune din echipă – autenticitatea și umorul – au un rol în încercarea de a conecta oamenii pentru interacțiuni mai profunde. (Viviana OBĂDĂU, trainer)
Când mă gândesc la team buildingurile din ATU, cred că principalele cuvinte care îmi vine în minte sunt „distracție” și „siguranță”.
În mini-echipele în care facilităm un team building, nu o să găsești doi facilitatori care să fie la fel, așa cum probabil arată și echipa în care lucrezi tu. Cu toate acestea, este loc pentru fiecare dintre noi. Împreună aducem siguranța din echipa noastră și în programele pe care le livrăm, unde e loc pentru toată lumea. Ne place să ne distrăm și privim cu drag momentele în care participanții noștri parcă nu mai vor să se oprească din făcut împărtășiri între ei în grupuri mai mici sau mai mari.
Așadar, nu sunt două experiențe de team building la fel, iar la final, putem spune cu certitudine că și participanții, și noi, plecăm mai bogați. (Alexandra LAVRIC, trainer)
Când mă gândesc la team building, mă gândesc la grijă unii față de alții.
Pentru echipa parteneră pentru care îl organizăm, team buildingul este o altă formă de dezvoltare și calibrare în drumul lor spre cunoaștere reciprocă, îndeplinirea obiectivelor și reușită. Uneori, acest lucru nu este vizibil imediat, însă sunt sigură că prin participarea la un astfel de eveniment, membrii echipei învață, la propriu sau la figurat, cum este să ai grijă de celălalt: să-l ajuți în fața provocării și să-l asculți cu curiozitate și interes.
Pentru noi, facilitatorii, grija se simte încă de la formarea echipei. Ne asigurăm că avem cu toții informațiile necesare, că acoperim toate nevoile (unii funcționează mai bine spontan, alții cer un plan clar, pus pe ore și minute) și că ne împărțim activitățile așa cum ni se potrivește cel mai bine. Iar odată ajunși la team building, întrebările din sfera: e ok pentru tine?, cum ți se pare asta?, cum merge activitatea? sau mai ai nevoie de timp / ajutor? nu lipsesc niciodată.
Așadar, de fiecare dată când un nou team building își găsește loc la mine în calendar, îmi amintesc cu drag și liniște interioară că cineva va avea grijă de mine acolo, astfel încât să pot crea și eu spațiul de grijă reciprocă pentru echipa parteneră. (Denisa JECAN, trainer & coach)
Așa cum am menționat și în prima parte a articolului, nu există o rețetă perfectă pentru un team building de succes, la fel cum nu există nici rețeta perfectă pentru o colaborare eficientă, însă, ce ne definește ca echipă și companie, este implicarea în programele pe care le dezvoltăm, astfel încât acestea să se transforme în experiențe memorabile, utile și valoroase pentru client.