Learning and Development crafting - întâlnirea #6

.

de Alexandra MIF

Sketch LD - intalnirea 6 - mai-01

În cadrul celei de-a șasea întâlniri din acest an, ne-am bucurat de o prezență numeroasă a membrilor comunității L&D. Cu siguranță, tema dezbătută a fost de un real interes, mai ales în această perioadă în care încercăm să ne adaptăm la noile schimbări impuse de dinamismul contextului actual.

În această sesiune am învățat împreună, am simțit și am trăit împreună. Pornind de la considerentele generale ale dimensiunii Inteligenței Emoționale, am mers mai departe și am explorat câteva modele cu o aplicabilitate crescută în orice arie a vieții noastre, fie din zona profesională, fie personală. Am început cu primul pas: acceptarea nevoii de a ne identifica și recunoaște emoțiile, ca mai apoi acestea să fie integrate.

1. Modelul SAFE
Acesta este un model dezvoltat de Universitatea Yale conform căruia, încă de la naștere suntem dotați cu neurotransmițători care induc patru emoții de bază (tristețe, furie, frică și bucurie). Aceste emoții sunt adaptative în situații inerente vieții (ex: tristețea este adaptativă pentru pierdere, furia pentru nedreptate, anxietatea pentru pericole, bucuria pentru momentele plăcute). Ce putem remarca, este că suntem pregătiți pentru trei emoții negative și una pozitivă (pentru creierul nostru: bad is stronger than good).

learning-and-development-6-img-1

2. Modelul lui Plutchik
Plutchik a dus mai departe modelul SAFE și a teoretizat că există opt emoții bazale (bucurie, anticipare/nerăbdare, furie, dezgust, tristețe, surpriză, frică și încredere), care sunt înconjurate de un spectru de nuanțe emoționale. Conform acestui model, pe parcusul vieții suntem antrenați să ne diferențiem emoțiile pe mai multe niveluri de intensitate și în emoții secundare. Lăsate neverificate, aceste emoții se pot intensifica.

3. Metrul emoțional
Modelul dezvoltat de specialiștii din cadrul departamentului de Neuroștiințe al Universității Yale, spune că fiecare emoție poate fi caracterizată printr-un nivel de energie (de la 0 – 5) și unul de plăcere (de la -5 – +5). Ce s-a putut remarca și în întâlnirea noastră, este că avem percepții diferite asupra aceleiași emoții și că o putem poziționa în cadrane diferite în funcție de acestea.

learning-and-development-6-img-2

4. Modelul răspunsului emoțional (reglarea emoțională – James Gross)
Modelul lui James Gross (Standford) ne ajută să ne reglăm emoțiile fie atunci când anticipăm că vom trăi anumite emoții (mai intense), fie atunci când suntem deja într-o situație care generează aceste emoții (cu o intensitate ridicată).

A fost o întâlnire din care am plecat cu informații valoroase, dar mai ales cu experiențierea unor emoții pe care le-am identificat și înțeles cu o mai mare usurință. O idee cu care am fost cu toții de acord este că Bad is always stronger than good.

Prezentările au avut loc în cadrul proiectului L&D crafting. Scopul acestuia este de a dezvolta comunitatea specialiștilor în L&D din Cluj (și nu numai).

ATU Consulting
J.J. Rousseau nr. 8
400327, Cluj Napoca
România

M: 0744 623 236
E: