Skip to main content
Jurnal »

„Sunt liderul vieții mele” – ateliere de leadership pentru adolescenți

29 mai 2015
Leadership-adolescenti-2015-1

În luna mai, ne-am implicat într-un proiect de suflet și am desfășurat un program de leadership pentru 20 de elevi de la două licee din Câmpia Turzii. Inițial, a existat o selecție pe baza unei testări pentru orientare în carieră la care au participat 70 de elevi. În urma testării, cei care au fost selectați au participat la un program de două zile special conceput și adaptat pe nevoile lor. Colegele noastre, Gabriela HUM și Cecilia GHERLE, au fost cele care s-au întâlnit și au lucrat cu elevii în cadrul a doua ateliere: Sunt liderul vieții mele, respectiv Tipuri de leadership și utilizarea lor în diferite stadii de dezvoltare ale unei echipe.

Leadership-adolescenti-2015-1

Cecilia a ales să ne împărtășească mai multe despre interacțiunea și experiența de învățare avute alături de adolescenți așa că vă invităm în continuare să aflați mai multe despre cum a fost pe parcursul celor două întâlniri:

În cadrul primului atelier, elevii au fost invitați să reflecteze asupra propriei vieți și să identifice care le sunt punctele tari, punctele slabe și, de asemenea, cum îi ajută acestea pe ei ca și lideri. Abordările au fost diverse și creative și cei mai mulți s-au implicat în a reflecta asupra lor. Chiar dacă la început au fost destul de reticenți în a-și exprima ideile, pe parcurs au reușit să se deschidă și să exprime ceea ce gândesc. Timiditatea lor de la începutul atelierului și așteptarea lor de a li se spune despre „Ce înseamnă a fi lider” m-au dus cu gândul la școala generală și la perioada din facultate în care am fost învățați să așteptăm informații de la profesor și să începem să notăm cât mai mult din ceea ce ni se spune, fără a ne lăsa un răgaz de a ne gândi ce putem să facem noi înșine cu aceste informații și cum să le aplicăm în cotidian.

În momentul în care au fost rugați să povestească despre punctele lor tari și punctele lor slabe, au fost elevi care au avut curajul să spună că nu doresc să împărtășească acestea cu ceilalți, dar și elevi care au povestit despre punctele lor tari, cât și despre vulnerabilitățile lor, fiind deschiși la modelarea comportamentului pe viitor.

O observație indirectă, dincolo de tematica și subiectele abordate, e că telefonul și „butonatul” acestuia par a fi de un interes major pentru elevi fie din motive de plictiseală la ore, fie din dorința de a citi despre subiecte despre care sunt interesați. Marea provocare pentru profesori și formatori e de a găsi modalități prin care să ne apropiem mai mult de elevi și să găsim metode atractive prin care să le fie livrate informațiile și cunoștințele. Cum putem să fim lângă ei și să ne adaptăm la nevoile lor fără a impune metodologii, ci prin a le stimula creativitatea, prin a-i implica în activități care să le dezvolte comportamente utile pentru ei ca și viitori oameni ai societății din care și noi facem parte?

Odată cu cel de-al doilea atelier, atmosfera a fost mai deschisă și mai prietenoasă. Ne-am bucurat să vedem că elevii au emanat multă energie și entuziasm în exercițiile în care au lucrat în echipă, chiar dacă uneori au avut și rețineri în a-și exprima unele opinii. Pornind de la câteva elemente teoretice, au reușit în echipă să aplice și să exemplifice caracteristicile unui lider în situații concrete. Au fost elevi care s-au remarcat prin comportamentul lor de lideri atât în cadrul unor exerciții de grup, cât și în cadrul discuțiilor generale. O altă observație avută în urma interacțiunii cu elevii e că munca în echipa nu este o competență dezvoltată suficient în școală, însă este un aspect extrem de important pe viitor, pentru un angajator.

Leadership-adolescenti-2015-2

Leadership-adolescenti-2015-3

Am simțit că cei mai mulți dintre adolescenții cu care am intrat în contact sunt dornici să evolueze, să cunoască și să descopere noul, însă ținând cont de vârsta și de perioada în care se află, au fost și câțiva care încă nu-și cunosc talentele sau punctele forte și care așteaptă mai mult să fie ghidați sau să li se arate căi și soluții.

A fost o experiență plăcută și interesantă, o experiență care m-a făcut să mă întorc în timp și să mă gândesc la propria adolescență, la nevoia și dorința de a-ți găsi direcția în care vrei să o apuci. Un context potrivit în care să ne gândim mai des că „dintr-o sămânță mică poate crește un trunchi puternic” (Aeschylus).

Recomandă și altora