AHA MOMENTS #3

.

de Alexandra MIF, Specialist HR

AHA 3-01

Există în fiecare dintre noi o dorință puternică de a fi originali în aproape tot ceea ce realizăm. Însă de câte ori ceea ce facem nu este decât o repetiție a ceea ce există deja? Și de ce, uneori, creativitatea nu apare atunci când avem mai multă nevoie? Unul dintre răspunsuri este că nu ne oferim posibilitatea creării unui spațiu de explorare (playfulness).

Desigur că este destul de dificil pentru creierul nostru să creeze de fiecare dată ceva absolut nou – acest lucru necesită timp și consumă multă energie. John Cleese, scenarist, actor și producător, recunoscut în special pentru rolul său din cunoscutul film Monty Python, afirmă că pentru a veni cu idei originale, avem nevoie de spațiu, timp, și mai ales, de mult umor. Tocmai aceste permisivitate pe care o regăsim în explorarea ludică poate să ne ajute în a ne dezvolta creativitatea, și implicit, în a genera noi idei originale. Prin contextualizarea factorilor menționați, se creează ideea unui spațiu mental deschis, în care gândurile noastre devin fluide, instalându-se starea de go with the flow.

Putem observa în comportamentul copiilor cum aceștia își creează spațiul de explorare: sunt mai deschiși și mai interesați de posibilitățile infinite și dincolo de întrebarea ce este acest lucru?, ei se întreabă și ce pot face cu acest lucru. Tocmai acestă deschidere spre nou este începutul explorării, și implicit, al actului creativ. Prin această explorare distractivă putem găsi mai rapid soluții inedite, ne îndeplinim eficient responsabilitățile de la locul de muncă și, mai ales, ne aduce satisfacția și bucuria descoperirii.

În acest context, Tim Brown ne povestește în prezentarea lui din cadrul renumitei conferințe TED Talks că unul dintre lucrurile pe care le facem ca și adulți este să recreăm anumite informații, însă nu într-un mod original, ci mai degrabă ca o replicare a ceea ce există deja: „Unul dintre lucrurile pe care le facem ca adulți este să edităm lucrurile existente. Ne oprim în a crea lucrurile noi și ne auto-edităm ca indivizi pentru că deja avem idei pe care le folosim constant”.

1 MgHeNY1NuEESq9lLyqM6VA

În cadrul aceleași prezentări, Tim ne vorbește despre o activitate simplă, dar de impact,  dezvoltată în 1966 de către Bob McKim: testul celor 30 de cercuri. Acesta este mai degrabă o provocare, decât un test și reprezintă o modalitate excelentă de exersare a imaginației, de observare a comportamentelor specifice atunci când se lucrează sub presiunea timpului, și desigur, de dezvoltare a creativității.

Acesta presupune 3 pași:
Pasul 1 : Fiecare participant primește un creion și o foaie printată cu 30 de cercuri goale.
Pasul 2: Fiecare participant este rugat să umple spațiul fiecărui cerc cu obiecte care pot fi identificate de către ceilalți. Există un timp limită de trei minute în care acest lucru se poate realiza (aceasta fiind singura regulă stabilită de la început).
Pasul 3: Se analizează împreună cu grupul cantitatea și fluența din imaginile creionate prin adresarea următoarelor întrebări:
• Câte persoane au reușit să completeze 10, 15 sau chiar toate cercurile – prin această întrebare se urmărește variabila cantitate.
• Câte idei sunt derivate (mingi de tenis, baschet, voley) și câte sunt distincte (o planetă, o prăjitură, o față fericită) – prin această întrebare se urmăresc variabilele diversitate și flexibilitate (a ideilor).
• A existat cineva care nu a respectat regulile și încercat alte variante de a reda aceste informații (de exemplu a a creat un om de zăpadă sau un semafor, unind cercurile). Aceste reguli au fost înțelese explicit sau pe baza propriilor asumpții? – prin aceste întrebări se urmărește variabila conformismului.

Prin aplicarea acestui exercițiu, se pot contura ulterior și alte activități de învățare în funcție de specificul obiectivelor stabilite. Poate fi o bună modalitate de a da startul unei sedințe în care se așteaptă generarea de noi idei prin tehnica brainstorming-ului, sau în orice moment al zilei în care e nevoie de o reîmprospătare a modalităților de realizarea a unei sarcini.


Bibliografie:

1. https://www.ted.com/talks/tim_brown_tales_of_creativity_and_play#t-1092215
2. https://www.ideo.com/blog/build-your-creative-confidence-thirty-circles-exercise
3. https://blog.prototypr.io/creativity-can-be-worked-out-7bc6614b0ba0

Literatură recomandată:

1. https://www.creativeconfidence.com/
Photocredit: : https://blog.prototypr.io/creativity-can-be-worked-out-7bc6614b0ba0

 

 

ATU Consulting
J.J. Rousseau nr. 8
400327, Cluj Napoca
România

M: 0744 623 236
E: