AHA MOMENTS #2

.

de Alexandra MIF, Specialist HR

AHA 2-01

Uneori, lucrurile, ca și acțiunile aparent simple, pot ascunde mecanisme complexe de setare și funcționare. În anul creativității la ATU, ne gândim cum putem dezvolta competențe pornind de la activități experiențiale și de auto-reflecție.

În acest demers, creativitatea este cea care ne este pusă la încercare. Un exercițiu simplu de pornire în training este crearea unui avion de hârtie. Deși poate fi privit ca fiind o activitate  ușoară, crearea unui avion de hârtie nu este neapărat un proces simplu: acesta ar trebui ca odată lansat să poată zbura, să păstreze o anumită altitudine și să-și mențină direcția. Dincolo de realizarea propriu-zisă, avionul poate reprezenta o bună resursă de circulație și generare de informații. Acest exercițiu a fost dovedit că reprezintă o excelentă abordare pentru începerea unui curs sau pentru setarea unui context care să favorizeze gândirea creativă. Este un exercițiu care facilitează implicarea în activitate pentru că include factorul distracției.

Exercițiul a fost dezvoltat de Background Hall în 1994 pentru a observa cum poate această activitate să faciliteze generarea de idei în grupurile mari. Astfel, participanții au fost rugați să creeze și să re-creeze propriul avion de hârtie până a atins obiectivele pre-stabilite (distanță, altitudine de zbor, mod de aterizare etc). La final, participanții au fost direcționați să reflecteze asupra pașilor pe care i-au urmat în găsirea de soluții. Astfel, ne putem imagina o sală plină de persoane, o problemă specifică și multe avioane zburând dintr-o direcție în alta. Acest exercițiu poate fi repetat de câte ori este nevoie până la găsirea soluției. Parcă problema nu mai pare atât de mare, nu?

reza-rostampisheh-mE4Q1WHerkc-unsplash

Modul în care participanții au creat propriul avion poate fi și el un exercițiu de auto-reflecție, atât în context personal, cât și profesional:
• Cât de repede am realizat avionul?
• M-am folosit de cunoștințe pre-existente, am căutat informații noi sau am cerut ajutor altor colegi?
• Am copiat modul de a realiza avionul de la altcineva?
• Am colaborat cu cineva în realizarea propriului avion?

Pornind de aici se poate trece la un alt set de întrebări, mai de profunzime:
• Care este viziunea mea asupra a ceea ce înseamnă self-leadership (colaborez cu persoanele din jurul meu, am mentori, am profesori, cer ajutor etc.)?
• Am un setting mental care include ieșirea din zona de confort sau, mai degrabă, unul de neasumare a riscurilor?
• Cum mă simt când învăț lucruri noi despre mine (self-awareness)?

Pare că sunt întrebări care necesită la rândul lor un întreg demers creativ, nu? Concluzia este că de la un simplu exercițiu se poate ajunge la un proces creativ amplu si complex care poate deveni un stil de acțiune și mai departe, o modalitate de a atinge rezultatele propuse.


Bibliografie:

1. https://web.stanford.edu/group/sdgc/cgi-bin/ycisl/?p=4349
2. http://ceid.yale.edu/blog/2014/03/28/521
3. 101 Activities for Teaching Creativity and Problem Solving, Arthur B. VanGundy

ATU Consulting
J.J. Rousseau nr. 8
400327, Cluj Napoca
România

M: 0744 623 236
E: