[Luni de Poveste] Back to basics

.

de Ramona POP, trainer

 MG 9764

În urma atelierului din data de 21 octombrie, Ramona POP a pregătit un rezumat al serii, în care ne-a amintit ce sunt regulile de aur și totodată ne-a vorbit despre valorile personale.

Mulți dintre noi suntem și am fost beneficiarii unei forme de parenting. Dacă în anii 70-80 parentingul însemna să fim hrăniți și dacă se poate curați, acum părinții acordă atenție emoțiilor copilului și exprimării acestora. Ideea de bază e că ajungem în viața adultă având în „traistă" un set de reguli de aur: "ce ție nu-ți place altuia nu-i face", primite preponderent în cei 7 ani de acasă. Toate acestea fiind menite să ne ghideze și să ne călăuzească în viață.
În cadrul celui de-al treilea atelier, am lansat participanților invitația de a dezbate cum își fac loc în viața noastră, printre aceste reguli, valorile personale.

Dezbaterea a început prin a deschide "cufărul" cu regulile de aur și am încercat să ne amintim ce ne răsună  în minte încă din perioada copilăriei. Am descoperit că unii din noi am adus în viața adultă o parte din norme, însă pentru alții, aceste norme sună ca niște obligații sau ca niște responsabilități pe care nu le mai doresc.

„...avem nevoie de un proces de autoreflecție asupra valorilor identificate, pentru a stabili într-adevăr dacă ne și ghidăm după ele...”

Eric Berne, creatorul teoriei analizei tranzacționale, spunea că eul nostru are trei stări: părinte, adult și copil. "Părintele" se manifestă prin gândirea critică, preferința pentru norme și reguli clare și pentru ordine, iar cuvântul care îi e caracteristic e "trebuie". La pol oarecum opus, "copilul" arată exuberanța, creativitatea, spontaneitatea, preferința pentru nou, și preocuparea pentru dorințe și plăceri personale, iar cuvântul care îi e caracteristic e "vreau". Starea plasată la mijloc, echidistantă, e cea de "adult", manifestată prin pragmatism, orientată pe aici și acum, având drept cuvânt caracteristic "pot".

Acum, întorcându-ne la tema normelor transmise în copilărie, ne-am întrebat cărora dintre ele le răspundem cu "trebuie"? Care din aceste norme devenite valori personale, sunt în mod real aplicate de noi în viața de zi cu zi? În câte credem cu adevărat acum ca adulți și cu câte ne luptăm pentru că nu ni se mai potrivesc?

Luând scala valorilor (Dilts & Senge), printr-un proces de selecție am ajuns să ne conturăm cât mai clar ce valori ne reprezintă în mod definitoriu. Am văzut împreună că avem nevoie de un proces de autoreflecție asupra valorilor identificate, pentru a stabili dacă într-adevăr ne și ghidăm după ele. Atât aplicarea, cât și neaplicarea valorilor în viața de zi cu zi poate crea frustrare, disconfort, conflict etc. Dacă în al doilea caz, în mod clar e vorba de un conflict de tipul "eu- celălalt" în primul caz avem conflict cu noi înșine și acesta este mult mai greu de dus.

Richard Barrett spunea că "valorile noastre sunt o reflexie a nevoilor noastre". Cu alte cuvinte, valorizăm acele aspecte de care avem nevoie și avem nevoie de ceea ce valorizăm.

Încheierea a constat într-o invitație spre autoreflecție (în continuarea celui de-al doilea atelier al Lunilor de Poveste): cum să ne apropiem tot mai mult acțiunile zilnice de valorile personale astfel încât să ajungem să le luăm drept „busolă” în identificarea scopului și a direcției în viață?


Bibliografie

"Games People Play - The Basic Hand Book of Transactional Analysis" (Eric Berne)

www.valuescentre.com (Richard Barrett)


Acest articol s-a născut ca urmare a atelierului Back to basics: reguli de aur, cei 7 ani de acasă și valori personale din cadrul evenimentului Luni de poveste... la Cărturești, ediția a cincea

ATU Consulting
J.J. Rousseau nr. 8
400327, Cluj Napoca
România

M: 0744 623 236
E: