Povestea merge mai departe – despre relația cu sensul în viață

.

de Gabriela HUM, Director executiv ATU Consulting

Nu ne vom opri din explorare.
Şi finalitatea explorării noastre
va fi să ajungem acolo de unde am început
şi să cunoaştem locul pentru prima dată.
T. S. Eliot

Iată că am ajuns și la ultima parte din seria articolelor Povestea merge mai departe. Am început prezentând modul în care relația părinților cu mine poate deveni, la vârsta adultă, un model pentru relația mea cu mine însumi/însămi, dar și pentru relația mea cu propriul copil/propriii copii. Apoi am povestit despre modul în care relația de parteneriat între părinți poate deveni model sau contramodel al relației mele de cuplu și, ulterior, ne-am îndreptat atenția asupra modului în care ne facem prieteni sau despre relația părinților cu familia extinsă și societatea. Acum a venit momentul să ne ocupăm de ultima dintre cele patru dimensiuni relaționale privite din perspectiva manierei în care am fost crescuți ca și copii:

  • relația cu noi înșine și cu copiii noștri
  • relația noastră de cuplu
  • modul în care ne facem prieteni, respectiv
  • relația noastra cu viața și cu propriile scopuri

Dimensiunea-model-parenting

Fig. 1 Dimensiunea model

Suntem în plin sezon al sărbătorilor de iarnă și mulți dintre noi ne gândim la cadouri, brad, petreceri, întâlniri cu prieteni sau membri ai familiei. E un final, finalul de an, pe care îl sărbătorim - unii cu gândul la ce a fost, alții cu gândul sau în așteptarea a ceea ce va veni anul viitor, a unui nou început.

Începutul și sfârșitul sunt limite pe care le învățăm implicit din relația cu părinții sau persoanele semnificative din viața noastră. Trăim finaluri și începuturi, repetitiv - oare cât de conștienți suntem de asta? Finalul zilei de muncă și începutul după-amiezii sau serii de relaxare, finalul de an școlar și începutul vacanței, finalul liceului și începutul facultății... sau invers, finalul vacanței și începutul școlii, finalul weekendului și începutul săptămânii de muncă.

Oare ne-am întrebat vreodată cum am învățat că toate acestea sunt cicluri repetitive? Că un început conține ceea ce se încheie? Că ceea ce se termină ne împinge spre ceva ce urmează?

Învățăm alături de cei care ne cresc și o facem la rândul nostru pentru copii:

  • să punctăm finalurile (sărbătorim, cumpărăm un cadou, o amintire, primim o diplomă);
  • să sperăm într-un început mai bun sau cel puțin altfel, să facem planuri, să stabilim obiective;
  • să facem o revizuire a ceea ce a fost, uitându-ne în urmă și căutând sensul a ceea ce am trăit, integrându-ne trecutul în ceea ce trăim acum și în ceea ce va veni.

Câți dintre noi, dincolo de momentele de zi cu zi, ne conturăm o imagine de ansamblu a ceea ce vrem să fim, a ceea ce vrem să trăim? Cum ne-au ajutat părinții să învățăm asta și cum transmitem mai departe copiilor noștri să se ridice din când în când deasupra lucrurilor de zi cu zi și să vadă cine sunt și cum își trăiesc viața? Să facem asta prea des e inutil pentru că imaginea poate fi confuză sau neclară. Să facem asta prea rar ajunge să fie prea târziu pentru a mai modela ceva. Așa că momentele de final/de început de an pot fi momente propice pentru un astfel de exercițiu.

  • Fiți creativi și, folosindu-vă un hobby, puneți în act o imagine a anului care tocmai a trecut (o imagine, o construcție, un cuvânt, un decupaj etc.).
  • Apoi faceți o listă cu valori pe care le apreciați și le doriți în viața voastră (autenticitate, libertate, speranță, încredere, candoare, acceptare, entuziasm etc). Lista este deschisă creativității fiecăruia!
  • Alegeți o valoare pe care vă propuneți să o conștientizați pe parcursul anului ce vine. Scrieți numele ei alături de imaginea anului care a trecut.
  • Organizați un calendar sau folosiți o agendă și alegeți-vă o zi pe lună în care să revizuiți cum anume valoarea aleasă a apărut în viața voastră, cum ați trăit-o. Scrieți câteva rânduri sau desenați o imagine a ei pentru luna respectivă.
  • La final de an, reluați tot ceea ce ați adunat pe parcursul lunilor și puneți în act imaginea anului care tocmai a trecut... de aceasta dată, cu un fir roșu reprezentat de valoarea aleasă pentru conștientizare.

2015-Gabi

Pentru mine, 2015 a fost un an bogat în de toate! Ca un nor de vară aducător de ploaie, care vine și pleacă și vine iar... Uneori a acoperit soarele și a adus umbră, alteori a adus ploaie și a răcorit, alteori a adus furtuni cu schimbare. Așa am conștientizat că „viața nu înseamnă să aștepți trecerea furtunii, ci să înveți să dansezi în ploaie".

ATU Consulting
J.J. Rousseau nr. 8
400327, Cluj Napoca
România

M: 0744 623 236
E: