Learning and Development crafting #6 – Analiza de nevoi vs. evaluarea nevoilor de învățare și dezvoltare

.

de Ioana MUREȘAN, Asistent HR

„The secret of all victory lies in the organization of the non-obvious.”
Oswald Spengler

Evaluarea nevoilor vs varianta 444

Am marcat prima jumătate de an de derulare a proiectului L&D crafting printr-o dezbatere pe tema „Analiza de nevoi vs. Evaluarea nevoilor de învățare și dezvoltare”. Cu această ocazie, am cercetat literatura de specialitate pe care am relaționat-o cu experiențele din practică, sintetizând câteva aspecte care să ne ghideze în învățarea și dezvoltarea organizațională. Unul dintre beneficiile majore ale întâlnirii a fost clarificarea diferenței dintre procesele de evaluare a nevoilor și cele de analiza a nevoilor de training.

În primul rând, ca și specialiști în L&D trebuie să stabilim în ce măsură problema de performanță sau oportunitatea ivită este o nevoie sau o dorință. Dacă ceea ce sesizează organizația este o dorință, e important să se clarifice distincția dintre nevoi și dorințe și în ce măsură merită mers mai departe pe baza celor din urmă. În schimb, dacă avem de-a face cu anumite nevoi, e necesară o evaluare a acestora. Evaluarea nevoilor (needs assessment) poate să fie derulară la nivel strategic, tactic sau operational, urmărindu-se identificarea acelor discrepanțe care apar între rezultatele actuale ale angajaților și rezultatele așteptate. Discrepanțele identificate (gaps) pot apoi să fie prioritizate în funcție de costurile cu care sunt asociate (teoria susține că prioritare sunt acele nevoi care dacă nu sunt satisfăcute aduc costurile cele mai mari), pentru ca ulterior să fie trecute printr-o analiză a nevoilor (needs analysis) și o analiză a performanței. Pe baza celor două tipuri de analiză se vor investiga cauzele ce au dus la apariția lipsurilor iar apoi de la analiza cauzelor și a cerințelor de business se va trece la planificarea intervențiilor.

Intervențiile pot să fie de tip non-training - intervenții organizaționale, de marketing și PR, de branding personal, de creștere a stării de bine, coaching, mentorat etc, sau pot să fie de tip training. Acestea din urmă au la bază o analiză a nevoilor de training (training needs analysis - TNA) care se realizează în baza unei analize a sarcinilor. Toate acestea stau la baza designului de intervenție (de training), ele asigurând un training modelat și adaptat nevoilor participanților.

În cadrul dezbaterii de la întâlnirea #6 de L&D Crafting am clarificat concepte și procese, am împărtășit cum anume se implementează aceste procese în diferite industrii și ne-am bucurat să vedem cât de creativi și focusați în același timp sunt specialiștii în L&D atunci când fac design de programe de training.

Prezentările au avut loc în cadrul proiectului L&D crafting. Scopul acestuia este de a crea o comunitate a specialiștilor în L&D din Cluj (și nu numai).


Bibliografie

Christensen, Brett D. "From Needs Assessment to Needs Analysis." Performance Improvement (Hartă conceptuală tradusă după autor)

Watkins, R., Meiers, M.W., & Visser, Y.L. (2012). A guide to assessing needs: Essential tools for collecting information, making decisions and achieving development results. Washington, DC: The World Bank

Vă invităm cu drag să vă abonați la Newsletterul nostru! Cel mult de două ori pe lună vă vom trimite articole, resurse și informații utile pentru dezvoltarea personală și profesională.
Please wait

Copyright © 2013 - 2015 ATU Consulting