Inteligența emoțională la (locul de) muncă

.

de Gabriela HUM, director executiv ATU Consulting

Vedem lumea așa cum ne simțim – așa am început prima seară de Luni de poveste ...la Cărturești, în 2 octombrie 2017. O seară în care am vorbit despre emoții și inteligența emoțională, ne-am îmbogățit vocabularul emoțional, am discutat despre strategii eficiente și mai puțin eficiente de gestionare a emoțiilor, am destrămat câteva mituri legate de ce înseamnă aceste strategii și ne-am uitat la care sunt caracteristicile unei organizații inteligente emoțional.

Emotion-or-Logic-concept-000041723878 Large

A fi inteligent emoțional înseamnă a folosi propriile emoții în mod inteligent, în relațiile cu propria persoană și cu ceilalți. Înseamnă, așa cum spun specialiștii de la Universitatea Yale:

  • R(ecognition) – să recunoști emotiile proprii și ale celorlalți;
  • U(nderstand) – să înțelegi cauzele și consecințele propriilor emotii;
  • L(abelling) – să fii capabil să etichetezi correct și diferențiat emoțiile pe care le trăiești;
  • E(xpression) – să exprimi autentic emotiile proprii;
  • R(egulation) – să ai antrenate strategii de reglare sau gestionarea eficientă/adaptată a emoțiilor.

Mai jos vă prezentăm câteva dintre ideile principale ale serii, care sperăm să vă facă curioși în a afla mai multe despre inteligența emoțională.

Un studiu realizat de cei de la Universitatea Yale a scos în evidență efectele propriilor emoții asupra deciziilor pe care le luăm și cât de puțin conștienți suntem de acest fapt. Studiul a evaluat notele date de două grupuri de profesori, la aceleași eseuri, după ce au fost evaluați din punct de vedere al stării emoționale prezente. Diferențele între cele două grupuri (profesorii care s-au autoevaluat ca având o stare emoțională pozitivă, plăcută și cei care s-au autoevaluat ca având o stare emoțională mai puțin plăcută) au fost de 2 puncte. Întrebați fiind în ce măsură consideră că starea lor emoțională influențează notele oferite, 93% dintre profesori au susținut că starea lor emoțională nu influențează în nici un fel modul de evaluare a eseurilor.

Unul dintre miturile pe care neuroștiințele au reușit să le îndepărteze referitor la inteligența emoțională este legat de faptul că reglarea emotională/gestionarea emoțiilor înseamnă accentuarea emoțiilor pozitive și inhibarea sau reducerea emoțiilor negative. Când vorbim despre inteligența emoțională, emoțiile nu sunt etichetate ca „de dorit” și „de evitat”. Dimpotrivă, toate emoțiile sunt importante și sunt considerate resurse ce, modelate, ne pot ajuta în atingerea scopurilor și obiectivelor proprii. A fi inteligent emotional înseamnă a reuși să recunoști și să etichetezi corect emoțiile pe care le trăiești într-un anumit moment și să modelezi intensitatea emoției adaptat la situația în care te afli.

Un alt mit legat de emoții este faptul că a vorbi despre emoții, în special despre cele negative, determină accentuarea acestora. Studiile arată că, de fapt, lucrurile stau contraintuitiv: a conștientiza emoția traită într-un anumit moment și a o eticheta și verbaliza este, de fapt, una dintre strategiile eficiente de gestionare a emoțiilor

Al treilea mit este cel legat de modul în care ne trăim emoțiile: atunci când devenim conștienți de ceea ce trăim emoțional (și adesea asta înseamnă emoții destul de puternice), avem senzația că trăim o singură emoție. De fapt, cea pe care o putem verbaliza cel mai repede este doar emoția cea mai puternică, cea mai „vocală”, pentru că în realitate, într-o situație încărcată emoțional, fiecare dintre noi trăim un set de emoții diverse. A fi inteligent emotional înseamnă a reuși să descoperi și să etichetezi și alte emoții decât pe cea care este cea mai intensă. 

Având în vedere că pentru 2020 se preconizează că cea mai căutată competență la angajare va fi inteligența emoțională, cred că merită să dăm emoțiilor mai multă importanță.


Bibliografie

  1. Marc A. Brackett, James L. Floman , Claire Ashton-James , Lillia Cherkasskiy, Peter Salovey (2013) - The influence of teacher emotion on grading practices: a preliminary look at the evaluation of student writing, Teachers and Teaching: theory and practice, The University of British Columbia
  2. Antonio Damasio (2016) – Sinele – construirea creierului conștient, Ed Humanitas
  3. Steve Steine, Howard Book (2003) – Forța inteligenței emoționale, Editura Alpha
  4. Adele Lynn (2005) - Avantajul EQ, Editura Codecs
  5. Modelul RULER - http://ei.yale.edu/ruler/ruler-overview/
  6. George Anders – The number 1 job skill in 2020 – (2013) https://www.linkedin.com/pulse/20130611180041-59549-the-no-1-job-skill-in-2020

photo copyright: Igor Stefanovic


Acest articol s-a născut ca urmare a atelierului Inteligența emoțională la (locul de) muncă - din cadrul evenimentului Luni de poveste... la Cărturești.

Vă invităm cu drag să vă abonați la Newsletterul nostru! Cel mult de două ori pe lună vă vom trimite articole, resurse și informații utile pentru dezvoltarea personală și profesională.
Please wait

Copyright © 2013 - 2015 ATU Consulting